BANDCAMP

BEAT OF THE DRUM

MARTIN HALL
7″/12″
AUGUST 1988
VIRGIN RECORDS (111675/611675)

“Beat of the Drum” var den første single fra Martin Halls succesrige comeback-album udsendt i efteråret 1988. Nummeret endte med at blive årets mest spillede danske single på radiostationen The Voice, ironisk nok kun overgået af John Farnhams verdensomspændende hit “The Voice”.

Singlen blev udsendt i både 7″- og 12″-format samt lanceret i en særlig presseudgave, der blev udgivet i en sort boks med separat inlay-materiale.

1. Beat of the Drum (4:54)
2. Repeat of the Drum (4:54)

BEAT OF THE DRUM

Now one day I woke up to some rules of life
That a serious heart needs a light mind to survive
That if you only hope you won’t get very far
‘Cause dreams call for action

No matter what you want the way is to begin
‘Cause knowing all about it is not the living thing
And those who sit and ask for great things all the time
Well I hope they’ve sorted out the many small things on the line

A focus inside out
The still of the centre
You must live by demand
But also surrender

As the beat of the drum beats the ghosts on the run
So the beat of my heart keeps me wondering
Now it’s been said this world is a stage
Well then if that is true
It’s an unwritten play
That makes being a becoming

It’s so easy seen when it’s someone else
But are you any better when you’re by yourself
‘Cause in this hall of mirrors you’re in a counterpoint
Where it takes one to recognize one

Now there are those who say that life is hard and then you die
Well petty leads to pity if you do not wonder why
‘Cause the way to solve a problem is to get a bigger one
So to those who cry for freedom
Well there’s working to be done

“Flot comeback-LP. Martin Hall lyder for første gang rørende og bevægende. Hør blot selve den lange titelsang – en af de STØRSTE danske rocksange, der nogensinde er undfanget … Martin Halls bedste, mest tilfredsstillende udspil til dato – som bestemt er uden sidestykke i danske rockhistorie.”
Politiken – Anders Rou Jensen (6. september 1988)

“Pompøs og helstøbt Martin Hall.”
( * * * * * )
B.T. – Susanne Johansen (1. september 1988)

“Først og fremmest Hall’s hidtil bedste plade … Grænserne mellem rock, ballader og klassisk musik overskrides, og små glimt af afrikansk og østerlandsk musik leger med i en genialt tænkt musik.”
Gaffa – Per Reinholdt Nielsen (september 1988)

“Det er hverken kitsch eller kunst, men begge dele på én gang, dybt som floden, højt som bjerget … det mest livgivende danske pop i lang tid.”
Levende Billeder – Niels Frid (september 1988)

“Det er et glædeligt genhør med en stemme, der ikke længere skriger, men som nok har viljen til at råbe. Stemmen er udtryksfuld og kompositionerne nærmer sig de ørehængere, som verden ustandselig sukker efter…. Musikalsk er han en god oplevelse, og han har gjort sig den umage at afslutte numrene ordentligt. Altså ingen udfadninger. Hurra!”
( * * * * )
MM – Katrine Ring (september 1988)

“… en plade, der ikke lyder som noget andet dansk”
Chili – Martin Kongstad (oktober 1988)

“Det er en gennemført smuk plade, hvor især balladen ”Intermezzo” har en melodi, der går lige i hjertet. Produktionsmæssigt ligger den fuldt ud på linie med den store internationale poplyd, men fungerer på egne præmisser uden skelen til tidens strømninger. En luksus, man bør unde sine ører.”
Jam (oktober 1988)

“Vi har bevæget os ind på den sofistikerede etage af rockens Empire State Building.”
Kick Magazine (oktober 1988)

“Helstøbt udspil fra rock-myte.”
Aalborg Stiftstidende (september 1988)

“Tilbage står det uomtvistelige faktum, at musikken på Presence er det mest imponerende og internationalt storslåede fra dansk rock nogensinde … enestående flot er det.”
Horsens Folkeblad (september 1988)

“Både tekst og musik er simpelt hen tæt på det fremragende … Her er en mand, der går fuldt og helt ind for sit værk og ikke blot følger strømmen.”
Skive Folkeblad (oktober 1988)

“Nu vender han tilbage som en magtfuld sanger, der er mere poppet og mindre avantgardistisk end før. Musikken er iørefaldende og spændende arrangeret med en udansk, international appel – typisk for Hall, der altid har arbejdet ud fra et meget højt bevidstheds- og ambitionsniveau …”
Kolding Folkeblad (august 1988)

“Det er lykkedes pladeselskabet Virgin at lokke den nu 25-årige multimediekunstner ind i et lydstudie igen. Og resultatet, den smagfulde Presence, er absolut noget af et kup … En ualmindelig flot lydende plade.”
Ringkøbing Amts Dagblad (september 1988)

“Martin Hall – en dansk rockmusiker af internationalt format.”
Randers Amtsavis (september 1988)

“This multi-talented singer/songwriter has a considerable history in his native Denmark. This is his first release for two years, and proves that he has immense potential and is an artist of considerable class … This is promising stuff.”
Music and Media (september 1988)

Flemming Nygaard: Keyboards, cello
Lotte Grundlev: Kor
Martin Hall: Vokal, keyboards, guitar
Tina Schæfer: Kor

Design: Birgitte Wester
Foto: Robin Skjoldborg

Presence modtog strålende anmeldelser i alle større aviser og blade. Det blev ligeledes det første Hall-album, der gik ind på den officielle top 20-salgsliste. Kort fortalt er pladen et krystallinsk popalbum, der byder på lige dele iørefaldende sange, grandiose arrangementer og episke tekster. Albummet blev efterfølgende udgivet i resten af Skandinavien, hvor det også modtog en række flotte anmeldelser.

Albummets anden single “Real Thing” blev et mindre radiohit i begyndelsen af 1989.

Produktionsmæssigt benytter Presence sig af en Fairlight CMI music computer. Albummet blev co-produceret af Flemming Nygaard, tidligere medlem af det sene Under For samt musiker på Halls foregående plade, Cutting Through.

Nygaard var både klassisk trænet cellist og en fremragende tekniker og alt i alt af uvurderlig hjælp for Hall under indspilningen af Presence. Da Nygaard meget tragisk døde i sensommeren 1989, dedicerede Hall sit Requiem til ham, en orgelkoncert han opførte i Taksigelseskirken i december samme år.