Køb på BANDCAMP

EFTERLADT

JANINA KATZ/MARTIN HALL
LP/CD
JANUAR 2015
PANOPTIKON (OPTIK 45)

Efterladt er et posthumt udgivet spoken word-album med den polsk-danske forfatterinde Janina Katz’ sidste oplæsninger foretaget kort før hendes død i efteråret 2013. Pladen er produceret og musikalsk iscenesat af Martin Hall.

Under indspilningerne vidste ingen, hvor syg Katz egentlig var. Planen var at indspille teksterne og dernæst sætte dem i musikalsk regi, og det er dette arbejde, der i januar 2015 langt om længe blev udsendt i sin endelige form.

1. I (0:55)
2. II (1:41)
3. III (3:50)
4. IV (1:21)
5. V (1:01)
6. VI (2:35)
7. VII (0:54)
8. VIII (1:27)
9. IX (1:59)
10. X (2:44)
11. XI (2:22)
12. XII (2:42)
13. XIII (0:21)
14. XIV (2:38)
15. XV (0:32)
16. XVI (2:10)
17. XVII (1:32)
18. XVIII (1:13)
19. XIX (0:44)
20. XX (3:33)

JANINA KATZ (1939–2013)

Janina Katz er født af polsk-jødiske forældre i Krakow. Det katolske ægtepar Mary og Stephen Priestly fra Dobczyce tog hende til sig, efter at hun som treårig blev smuglet ud af Plaszow koncentrationslejr i Polen i 1943. På det tidspunkt havde hun mistet næsten hele sin familie. Hun blev først klar over, at hun var jøde, da hun som seksårig blev forenet med sin mor, der havde overlevet 2. verdenskrig.

Som voksen studerede Janina Katz polsk litteratur og sociologi ved Universitet Jagielloński i Krakow, hvorefter hun i en årrække arbejdede som assistent ved Institut for sociologi og polsk filologi. Hun forlod Polen i 1969 og flyttede først til Tyskland, men allerede et år efter kom hun til Danmark, hvor hun bl.a. fungerede som litteraturanmelder og oversatte polsk skønlitteratur til dansk. I 13 år var hun ansat på Det Kongelige Bibliotek. Derudover arbejdede hun for polske eksiltidsskrifter, for Radio Free Europe og senere også BBC.

Janina Katz debuterede som forfatter 22 år efter, at hun var kommet til Danmark – som 52-årig – med digtsamlingen Min mors datter. Hun nåede at skabe et omfattende dansk forfatterskab, der især afspejler hendes polsk-jødiske oprindelse og oplevelser under 2. Verdenskrig. Katz har hovedsageligt skrevet på dansk trods hendes polske modersmål.

I 1993 modtog hun Statens Kunstfonds pris for årets bedste roman, Mit liv som barbar. I 1998 fik hun Beatrice Prisen og i 2002 blev hun tildelt Statens Kunstfonds livsvarige ydelse. I 2012 var hun indstillet til Nordisk Råds litteraturpris for digtsamlingen Skrevet på polsk.

Janina Katz døde den 18. oktober 2013.


BIBLIOGRAFI

* Min moders datter, Brøndum 1991.
* I mit drømmeland, Vindrose 1993.
* Mit liv som barbar, Vindrose 1993.
* Heltens tykke kone og andre historier, Vindrose 1994.
* Scener fra det virkelige liv, Vindrose 1995.
* Putska, Vindrose 1997.
* Den glade jødinde og andre historier, Vindrose 1998.
* Varme steder, Vindrose 1999.
* Fortællinger til Abram, Vindrose 2001.
* Mit liv som syfiluter, Vindrose 2001.
* Det syvende barn, Vindrose 2002.
* Landskabet det blev væk, Vindrose 2004.
* Drengen fra dengang, Vindrose 2005.
* Min spaltede tunge, Vindrose 2006.
* Længsel på bestilling, Vindrose 2009.
* Tilbage til æblerne, Vindrose 2010.
* Skrevet på polsk, Rosinante 2011.
* Endnu ikke allerede, Rosinante 2013.

“Med denne udgivelse befinder vi os nok lidt i udkanten af, hvad GAFFA beskæftiger sig med, for med sit spoken word-udgangspunkt er dette samarbejde mellem Martin Hall og den nyligt afdøde dansk-polske forfatter, Janina Katz, nok i virkeligheden tættere på litteraturafdelingen end den musikalske ditto. Formen er, for så vidt, klassisk nok for den slags projekter, med Katz’ stemme i centrum og lydcollager og pletvis musikalsk akkompagnement undervejs … klinger næsten profetisk.”
( * * * * * )
Gaffa – Ras Bolding (5. januar 2015)

”Østeuropæiske atmosfærer, melankolske strygere, tangenter, reallyd, cabaretstejf og horn ligger under Katz, men trækker aldrig opmærksomheden væk fra stemmen og ordene. I stedet er de en lyrisk medspiller, der får ikke mindst smerten til at stå frem … Martin Hall rammer ikke én falsk tone i mødet med hendes poetiske væsen. Derfor er Efterladt også sådan et album, der langsomt sætter sig i øret for så at rejse ned i kroppen, ud i årerne for endelig at melde sig på tungen. Vel fordi Katz skrev digte, der skal læses højt. Det gør hun så på albummet. Der på den måde holder hende levende.”
Berlingske – Jeppe Krogsgaard Christensen (13. januar 2015)

”Stemningen er nok generelt dunkel, men også med spor af humor undervejs i form af Katz’ til tider ret underfundige betragtninger.”
( * * * * * )
BT (13. januar 2015)

”Der er historisk drøjde, personlig tyngde og lysende klarhed i Katz’ poesi. Martin Halls musikalske indramning er diskret pigtråd vundet af bl.a. klaver og guitar. I digtenes ånd pyntet op med fuglefjer og sommerfuglevinger. Et smukt farvel og en bevægende introduktion til en betydningsfuld digter.”
( * * * * * )
Politiken – Kim Skotte (19. januar 2015)

”Fantastisk poesi: Katz’ tekster er en stor oplevelse af læse, og de bliver kun bedre i højtlæsningen. Janinas polsk-jødiske baggrund gennemsyrer indholdet, og hendes smukke og unikke accent tilføjer mystik til cigaretstemmen. Det posthume samspil giver noget ekstra til både lyd og tekst, fordi Hall er lykkedes med at lægge sine musikalske tolkninger under teksten i stedet for at lade dem overskygge ordene.”
( * * * * * )
Femina – Josefine Reinholdt Møller (#3, januar 2015)

”Janina Katz’ stemme, hendes kantede udtale og rolige rytme er dragende i sig selv. Martin Halls musikalske iscenesættelse af de talte ord er nænsom og smagfuld. Den forfalder aldrig til patos eller sentimentalitet, men underbygger digtenes iboende melankoli, syrlighed, humor … en lille perle af en cd, som denne anmelder med sikkerhed vil vende tilbage til med jævne mellemrum.”
( * * * * * )
Fyens Stiftstidende – Martin E. Seymour (19. februar 2015)

”Tonerne er til tider vanvittigt smukke og til andre nærmende sig det dystre – men fælles for dem alle er, at de klæder Katz’ stemme og ord. Det æstetiske og fortabelsen går som oftest hånd i hånd – det være sig i livet som i kunsten – og det rammer Hall og Katz i deres posthume forening på smukkeste facon.”
( * * * * )
Undertoner – Peter Krogh (11. juni 2015)

Martin Hall: Elektronik, klaviaturer, reallyde og båndmateriale
Linus Carlsen: Mandolin, e-bow, guitar, melodika, klaver, bas og klokkespil
Christian Skeel: Orkestrering
Othon Mataragas: Flygel
Johnny Stage: Ringmodulator og keyboards
Tag Brass Band: Hornorkester
The Vista Dome Ensemble: Strygere

Design: Kenneth Schultz
Foto: Johnny Stage

Du kan læse Søren E. Jensens essay om Janina Katz her:

Janina Katz er født af polsk-jødiske forældre i Krakow, Polen, i 1939. Som treårig blev hun smuglet ud af Plaszow koncentrationslejr, hvor hun på det tidspunkt havde mistet næsten hele sin familie. Som voksen studerede Janina Katz polsk litteratur og sociologi ved Universitet Jagielloński i Krakow, men forlod Polen i 1969. Efter et kort ophold i Tyskland kom hun til Danmark, hvor hun debuterede som forfatter 22 år efter sin ankomst til landet, 52 år gammel. Hun nåede at skabe et omfattende dansk forfatterskab, der især afspejler hendes polsk-jødiske oprindelse og oplevelser under 2. verdenskrig.

I 1993 modtog hun Statens Kunstfonds pris for årets bedste roman, Mit liv som barbar. I 1998 fik hun Beatrice Prisen og i 2002 blev hun tildelt Statens Kunstfonds livsvarige ydelse. I 2012 var hun indstillet til Nordisk Råds litteraturpris for digtsamlingen Skrevet på polsk.

Janina Katz døde den 18. oktober 2013.

På Janina Katz-albummet medvirker bl.a. den græsk-engelske pianist Othon Mataragas samt den unge danske musiker Linus Carlsen. Også flere af Martin Halls mangeårige samarbejdspartnere – billedkunstneren Christian Skeel og produceren Johnny Stage – deltager på pladen. I indspilningssammenhænge rettes en særlig tak til Jytte Nordholt og Den2Radio. Ligeledes tak til Gyldendal, Rosinante samt Lindhardt og Ringhof.

Udgivelsen er støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for litteratur, Hotelejer Andreas Harboes Fond, Dansk Artist Forbund og DJBFA. Pladen blev i forbindelse med Bogforum 2014 trykt i et yderst begrænset oplag på 100 vinyleksemplarer, en udgave der kun var tilgængelig én dag, nemlig fredag den 7. november 2014 hvor Martin Hall og Søren E. Jensen præsenterede projektet på bogmessen.

Portrætfotoet af Janina Katz er taget af Piotr Topperzer.

Skrevet og indtalt af Janina Katz. Pladens musikalske iscenesættelse er produceret, komponeret og arrangeret af Martin Hall – skæring 3, 10 og 20 i samarbejde med Linus Carlsen, skæring 6 i samarbejde med Othon Mataragas og skæring 16 og 18 med Christian Skeel. Mixet af Martin Hall. Mastering ved Johnny Stage.