DANSK OG EUROPÆISK ROS TIL "PHASEWIDE, EXIT SIGNS"
Martin Halls seneste soloalbum Phasewide, Exit Signs er blevet mødt med strålende anmeldelser i både Danmark og Europa. Albummet er hans første plade som solist i syv år og byder på flere spændende nye samarbejder. For en mere detaljeret albumbeskrivelse, se omtale længere nede ad siden.
Et kort sammendrag af de danske anmeldelser indeholder bl.a. på følgende highlights:
[box border=”full”]
“Et gennemmusikalsk roadtrip med den altid så omskiftelige hr. Hall i foruroligende god form.”
( * * * * * )
Gaffa
“At lytte til Phasewide, Exit Signs er slet og ret en æstetisk oplevelse.”
( * * * * * )
Undertoner
”Åndeløst smukt: Det er en fornøjelse atter at konstatere, at der ikke findes mange andre kunstnere som Martin Hall.”
( * * * * * )
Lydtapet
”Lutter betagende 45 minutter. Noget af det smukkeste længe fra Halls hånd.”
( * * * * * )
Aarhus Stiftstidende
”På albummet her er det en fornøjelse at følge med.”
( * * * * * )
BT
”Dragende skønhed og fintmærkende melankolsk desperation.”
( * * * * )
Jyllands-Posten
“Elegi for eros: Smukt og unikt.”
Politiken
“Ekstremt nærværende.”
Information
[/box]
Da albummet i oktober udkom i Tyskland, Østrig og Schweiz, var også de europæiske anmeldere begejstrede for pladen. Udgivelsen blev fulgt op af en række Hall-features i flere af Tysklands større medier, bl.a. et større interview i Orkus Magazine (et af de tre største tyske musikmagasiner), der også satte videoen ”Muted Cries” i rotation på bladets tv-kanal.
Martin Hall har tidligere fået udsendt flere af sine plader på det tyske marked. I 80’erne blev både Relief og Cutting Through tildelt stor opmærksomhed i landet, og i 1997 blev Random Hold udgivet af det tyske label Public Propaganda med efterfølgende ekstremt positive anmeldelser. I 2006 modtog Facsimile ligeledes flere strålende anmeldelser i landet.
En kort oversigt over nogle af de internationale anmeldelser af Phasewide, Exit Signs byder bl.a. på følgende udsagn:
[box border=”full”]
“One of the most important records of 2013. Outstanding.”
( 5 / 5 )
Nowamuzyka (polsk musiksite)
”To bow before such an artist is a duty, to enjoy his art a pleasure not to be denied.”
( 8 / 10 )
Darkroom Magazine (italiensk musiksite)
“Intoxicating … be sure to check it out.”
Orkus Magazine (en af de tre største tyske musikmagasiner)
”Dark and hypnotic: Hall understands the award of forging strong tension.”
( 12 / 15 )
Musik Reviews (tysk site for uafhængig musik)
“A very positive surprise … impressive.”
( 11 / 15 )
Baby Blaue (tysk site for uafhængig musik)
“A quiet, thoughtful and spherical album.”
( 7 / 10 )
Der Hörspiegel (tysk site for alternativ musik)
“Phasewide, Exit Signs allows deep insights into what a brilliant artist Hall is.”
Alternativ Musik (tysk site for uafhængig musik)
“A rousing album.”
Music Scan (tysk musiksite)
“A poignant, but obscure experimental album that comes in a kind of cabaret format making it more accessible.”
( 6 / 7 )
Side-Line Music Magazine (belgisk musiksite)
[/box]
Phasewide, Exit Signs kan bedst beskrives som en slags musikalsk logbog. Pladens materiale er indspillet i en række forskellige storbyer (bl.a. Montreal, London og Bruxelles m.fl.), og på albummet samarbejder Hall med flere nye sparringspartnere – bl.a. den græsk-engelske pianist Othon Mataragas, der nok er bedst kendt for sit arbejde med Marc Almond, Current 93 og nu afdøde Peter Christopherson fra Coil og Throbbing Gristle. Af danske gæster kan nævnes pianisten Linus Carlsen og The Funeral Tag Brass Band. Også velkendte Hall-samarbejdspartnere som Christian Skeel, Johnny Stage og The Vista Dome Ensemble medvirker på indspilningerne.
I forbindelse med udgivelsen af pladen blev Martin Hall i november 2013 indstillet til to af årets GAFFA-priser, hhv. i kategorierne “årets danske album” og “årets danske mandlige kunstner”. I december kårede det polske site Nowamuzyka Phasewide, Exit Signs til at være årets album (på top 10 finder man navne som f.eks. Flaming Lips og Mazzy Star).